La final de ianuarie, Raiffeisen a venit cu o surpriză neplăcută pentru clienții altor bănci. Cei care au plătit la POS-uri Raiffeisen cu carduri ING sau BCR ori au retras bani de la bancomatele băncii s-au trezit cu tranzacțiile dublate.

Pe 2 februarie, ING Bank a transmis pe pagina de Facebook că există problema tranzacțiilor dublate. Aproape o oră mai târziu a venit BCR cu un mesaj similar.

Mesajul ING Bank pentru clienți
“Din motive ce nu țin de ING o parte dintre clienții noștri ce au realizat tranzacții cu cardul la terminalele (POS/ATM) altei bănci în intervalul 29-30.01.2020 este posibil să vadă dublate sumele transmise spre debitare. ING a primit spre procesare fișierul de plăți în mod eronat. Lucrăm împreună cu părțile implicate în vederea returnării sumelor dublate în cel mai scurt timp. Avem confirmarea că reversarea se va realiza în 1-2 zile.”

Mesajul BCR pentru clienți
“Ca urmare a unor motive independente de BCR, e posibil ca unii dintre clienții noștri care au realizat, pe 30 ianuarie, tranzacții cu cardul la terminalele (POS/ATM) altei bănci să vadă dublate sumele plătite.
BCR lucrează împreună cu părțile implicate în vederea returnării sumelor dublate în cel mai scurt timp, operațiune care se va realiza în următoarele 48 de ore.”

O parte dintre clienții acestor bănci au crezut că ele sunt de vină. Mesajele sunt însă destul de clare. Ambele au invocat motive independente. În primă fază n-a fost clar de ce și, mai ales, cine e de vină.

Pe 2 februarie, la 14:26, Raiffeisen Bank și-a asumat oficial vina, dar fără a explicat, concret, cum s-a ajuns la această situație.

Mesajul Raiffeisen Bank pentru clienții altor bănci
“Din cauza unei erori tehnice, unele dintre tranzacțiile efectuate de către clienți ai altor bănci la terminale Raiffeisen Bank în data de 30.01.2020 sau în data de 29.01.2020 au fost procesate de două ori. Lucrăm, împreună cu procesatorul de plăți, pentru remedierea situației în cel mai scurt timp posibil.”

De ce sunt dublate tranzacții când sunt dublate, cum s-a întâmplat la Raiffeisen Bank?

Raiffeisen Bank susține că e vorba de-o eroare tehnică. Cel mai probabil aceasta s-a întâmplat la procesatorul de plăți al cărui nume nu a fost dezvăluit. În astfel de cazuri, când plățile sunt dublate, fișierul prin care ar trebui să fie o bancă informată de către altă bancă de tranzacție n-ar trebui să conțină erori. În acest caz, ei bine, a conținut și s-a ajuns la situația asta.

Problema a pornit de la Raiffeisen care a procesat plăți realizate cu carduri ING și BCR atât la POS, cât și la bancomat. La momentul publicării acestui articol nu-i clar dacă sunt afectate și alte bănci. ING și BCR au ieșit public, pentru că fie numărul clienților afectați a fost mare, fie numărul tranzacțiilor n-a putut fi ignorat.

Cea mai mare problemă după un astfel de moment

Ce se va întâmpla cu Raiffeisen Bank acum? – Trebuie să repare problema, după cum deja s-a transmis că în una – două zile, și să fie cândva amendată de ANPC. Așa ceva s-a întâmplat și cu ING Bank în octombrie 2018. Pentru acel moment banca și-a luat amendă de 20.000 lei.

Nici Revolut, serviciu fintech un pic diferit de cum funcționează o bancă, n-a fost lipsit de probleme în acest sens. Clienți ING și ai altor bănci din România au fost afectați în vara lui 2019. Atunci, problema a fost, la fel, la procesarea plăților, dar au fost afectați utilizatori care aveau carduri Visa.

Ce rămâne de rezolvat e însă o problemă mai mare a sistemului bancar și nu numai: transparența. BCR și ING n-au comunicat din prima ce s-a întâmplat clar. Cine e de vină, cât de gravă e problema. Au spus doar că e independent de activitatea lor. Ceea ce, pe de o parte, e bine. Pentru bănci. Dar clienții tot cu sumele dublate au rămas. Sau, altfel spus, tot fără bani în cont au rămas.

În egală măsură, e responsabilitatea băncii cu probleme, acum Raiffeisen, să explice ce s-a întâmplat și care sunt vinovații – de la procesator până la omul care, poate, a dus la eroare. Lipsa de transparență, perpetuată, îi face pe clienți să n-ai aibă, în continuare, încredere în bănci.