Google a început în secolul trecut și-a trecut de la a fi motor de căutare la un gigant cu numeroase divizii. Una dintre ele e YouTube. Compania a explicat câți bani generează cea mai populară platformă video.

Începutul lui februarie a venit cu o veste surpriză de la Google. A dezvăluit câți bani face cu YouTube, anual. E o premieră remarcabilă, mai ales că platforma video a devenit o alternativă a televiziunii, dar se visează și un rival pentru Netflix. De ce e relevant să știi de unde vin miliardele Google? Pentru că vei înțelege de ce produsele sale, majoritatea, sunt gratuite.

În trei luni, YouTube a generat pentru Alphabet, compania sub care sunt adunate toate diviziile create de Google, aproximativ cinci miliarde de dolari. Toți sunt bani din publicitate. Datele sunt pe trimestrul patru din 2019. Ca referință, YouTube a fost cumpărată în 2006 pentru 1,65 miliarde de dolari.

În 2019, YouTube a generat 15,15 miliarde de dolari. Sau 10% din veniturile Google. Și reprezintă o cincime din cât face Facebook din publicitate.

Utilizatorii care contează pentru Google pe YouTube

De ceva vreme YouTube e și o platformă pe care poți plăti ca să nu vezi reclame. Iar compania susține acum că are 20 de milioane de abonați. Versiunea pe bani înseamnă YouTube Premium, dar și Music Premium. Că o mare parte din vizualizări și bani vin fix prin clipuri muzicale.

Banii din abonamente sunt însă într-o categorie mai difuză. La “altele”, compania trece atât telefoanele Pixel, cât și boxele Home. Per total, 17 miliarde de dolari. Dar aici intră tot ce-i hardware: Nest, camere, boxe, routere, termostate, dispozitive Chromecast, chiar și laptopuri și tablete. Sunt numeroase și, luate parte în parte, nu înseamnă chiar mult. Tocmai de aceea compania nu le-a fragmentat.

Per total, 2019 a arătat așa pentru Google: 161,8 miliarde de dolari venituri și un profit net de 34,3 miliarde de dolari.

A, ca fapt divers: compania a obținut și 8,9 miliarde de dolari din afacerea de cloud, acolo unde concurează cu Microsoft și Amazon, ca mari rivali.

Android, Search și partea altora

Serviciile Google sunt gratuite, dar fix asta ajută compania să ajungă la cifre de zeci de miliarde. În 2019, de exemplu, Search a generat 98,1 miliarde de dolari pe tot anul. E relevantă cifra, pentru că Search a ajuns să însemne aproape orice căutare. De unde și miza europenilor de-a avea alternative și, totodată, de-a controla cumva prezența gigantului american.

Mai nou, pe telefoanele cu Android vei putea alege dintr-o listă mai mare de motoare de căutare. DuckDuckGo e unul dintre câștigătorii surpriză din această ecuație și Google se găsește în situația mai veche a Microsoft care a trebuit, forțată, să lase loc și altor browsere în Windows.

Ce produce Google și ce produce pentru Google e partea de software. Pe hardware, în mai 2019, Rick Osterloh, șeful diviziei, a spus că lucrurile merg bine, dar nu atât de bine pe cât se așteptau și unde ar fi vrut să fie.

În egală masură, Play Store, magazinul cu aplicații pentru Android, e un gigant. Ca idee, dezvoltatorii au primit, în 2019, 80 de miliarde de dolari. Asta înseamnă atât abonamente și achiziții în aplicații, cât și aplicații vândute direct. Dar aici compania stă prost: Apple a produs 155 de miliarde de dolari pentru dezvoltatori.

Rețeta Apple încă nu a luat-o din loc pentru Google

Pentru încă un an, Google a insistat să lanseze un telefon: Pixel 4. E disponibil în două versiuni și e cel mai nefericit mix de telefon de la o companie de așa anvergură. Motion Sense e tehnologia pe care o testează ca să fie alternativa perfectă la Face ID de la Apple. În egală măsură, ca design, materiale, finisaje sau camere foto încă nu poate concura cu iPhone, Samsung sau chiar Huawei – cu sau fără serviciile Google.

Ce face compania e jocul pe care l-a făcut mereu pe software. Experimentează constant și caută produsul de succes. Doar că Pixel 3, cu camera foto, părea să fie acela. Și atât: o cameră foto bună pentru poze de noapte. Și a fost reșapat în model Pixel 3a care a bifat două capitole importante: cameră și preț.

În 2020, seria Samsung Galaxy S20 are, deja, un avans de doi ani în fața Pixel 4. N-ai fi zis, dar așa e. iPhone 11 Pro are camere bune, materiale premium și, cel puțin sunt la fel aici, același design ca-n urmă cu doi ani. Alt rival la nivelul acesta nu există, cel puțin pentru Google în Statele Unite ale Americii sau Marea Britanie.

Toate miliardele de mai sus ale companiei sunt din software și, indirect, din Android. Ce arată încă e că nu are o țintă ca producător de hardware. În 2019, a cumpărat și Fitbit. În 2020, ar trebui să vedem materializată cumva acea achiziție. Până atunci măcar știm cât face YouTube.