Acest an începe în forță. Ca oricare alt an de până acum, dar în lumea tehnologiei se întâmplă mai multe lucruri ca niciodată. Cel mai palpitant capitol de urmărit e “Războiul streamingului”. Netflix are cea mai bună poziție pe acest ipotetic câmp de luptă și atacurile vin din toate părțile: Apple, Disney și WarnerMedia (HBO).

Miza: banii tăi.

Înainte să fie disponibil Netflix și în România, cei interesați de ce face în Statele Unite ale Americii știau două lucruri: House of Cards și Netflix & chill. Din 2010, Netflix a împins departe conceptul de streaming video pentru seriale și filme de calitate. Între timp, au avut încercări timide WarnerMedia prin HBO și Amazon printr-o platformă cât de cât relevantă. Din 2019 am aflat ce se întâmplă în următorii ani: produsele HBO sunt adunate în HBO Max, Disney are Disney+, Apple a lansat Apple TV+ și alte servicii mai mici, care produc conținut și-l vând fie altora, fie propriilor clienți, rămân în plan secundar.

Dintre toate aceste companii, Disney e cea mai relevantă în lupta cu Netflix. În timp ce Netflix a început să producă și licențieze conținut pentru platforma sa abia din 2010, Disney a cumpărat și produs, la propriu, o tonă de conținut în aproape un secol. De cealaltă parte, HBO nu stă deloc rău, mai ales după unificarea conținutului într-o singură platformă, iar Apple, ei bine, are bani. Cât despre Amazon, compania nu dă semne că ar vrea să se bage, deocamdată, în această gâlceavă.

Citești asta ca să știi ce-ți rezervă viitorul, că România nu există pentru giganți

Dacă te uiți la ce jucători de entertainment vor să fie pe telefonul, televizorul și în mintea ta, poți spune lejer că ești cel mai câștigat. Sigur, fiecare abonament costă, dar ai acces nelimitat la cea mai mare parte din conținutul legendar creat de industria asta. Și, pe bună dreptate, așa e. Dar nu în România.

Următorul iPhone

În aproape două decenii, Apple a creat trei produse legendare: iMac, iPod și iPhone. Secundar, a creat câteva produse care, în sine, au generat industrii de câteva miliarde. Acum, vrea mai mulți bani din servicii, care sunt independente de dispozitive. Apple TV+ e un punct central în acest plan. Din septembrie 2019, serviciul e online. Mai puțin în România și alte câteva țări. Apple controlează tot conținutul, produs de la zero, dar n-a găsit România pe Apple Maps. Rep. Moldova și Bulgaria erau.

Arhiva cât o bibliotecă milenară

Din noiembrie 2019, Disney a ajuns să aibă serviciu de sreaming: Disney+. Deloc surprinzător, România nu are acces, dar la fel ca noi multe alte țări de mâna a doua sau a treia. Serviciul are o bibliotecă imensă, de la ce-a produs Disney la ce-au produs Marvel, Pixar sau National Geographic. Dacă cineva are șanse în fața Netflix, atunci Disney le-a luat pe toate.

Conținut (mai bine) curatoriat, acum mai mult

AT&T, prin divizia WarnerMedia, va lansa în mai 2020 serviciul HBO Max. Acesta ar trebui să adune aproape tot conținutul creat sub diversele entități controlate de WarnerMedia. Nu vor fi chiar toate titlurile, dar potențialul e mare: DC Comics, New Line Cinema, Turner sau HBO. Nu va fi disponibil totul din prima zi, dar potențialul de-a adunat, în timp, e mare. Mai mare decât al Apple cel puțin.

E bine, dar nu pentru mult timp
Pe 21 ianuarie 2020, Netflix a anunțat o cifră record: 167 de milioane de abonați. Totodată, a schimbat modul în care “numără” cât de mult stau telespectatorii să se uite la conținutul său. Asta ar trebui să-i crească cifrele cu aproximativ 35%. Către acționari, compania a transmis că, deși are un avans considerabil în video streaming, industria de video-on-demand e încă la început și e loc de creștere pentru o mulțime de alte servicii.

The Witcher Netflix
The Witcher ar putea fi seria de succes căutată de Netflix

Ținta Netflix: să te țină fidel. Ținta celorlalți: să-i vrei și pe ei

Poți crede, pe bună dreptate, că miza acestor companii e să-ți livreze conținut ca să te țină cât se poate de aproape, cât mai mult timp (timp măsurat în ore și ani). Și poți să crezi asta, dar e fals. Ce vor aceste companii, mai ales cele care au mult conținut, e să învețe ce-ți place și să-ți “furajeze” acel conținut aproape la infinit. Exagerez însă cu infinitul.

Aici are Apple un avantaj, că are atât de mulți clienți în toată lumea, încât ar putea învăța ușor și repede ce-ai vrea. Totodată, ar fi extraordinară această surpriză: Google cu serviciu premium de streaming (nu, YouTube nu e premium, e doar user generated content din care un procent, mic, e de calitate).

Cei mai mulți consumatori [de video] nu vor să vadă tot conținutul, vor doar să aibă ceva de văzut.

Miza pe “a ști” e mare atât pentru aceste servicii, cât și pentru publicitari. Oricât ar ști fiecare dintre jucători despre tine, tot nu-i suficient. Miza, la început de 2020, e să livreze următorul Game of Thrones, următorul House of Cards, dar pe termen lung e să livreze (aproape) doar ce-ți place. În acest context, Amanda Lotz, profesoară la Digital Media Research Centre din cadrul Universității de Tehnologie din Queensland, susține că sistemul vechi cu abonament TV a creat un obicei prost în mintea utilizatorilor: nu neapărat conținut de care-ți pasă, dar mult conținut.

“Cei mai mulți consumatori [de video] nu vor să vadă tot conținutul, vor doar să aibă ceva de văzut”, a adăugat Lotz. Și asta ar trebui să te bucure pe tine, client final: mai multe platforme ca Netflix, mai mult conținut. Până când vei descoperi că sunt o gaură în buget sau că, fizic, n-ai chiar atât de mult timp cât credeai. Dar ăsta e un calcul pe care ți-l faci tu pentru tine.

Adevărul e că n-au fost niciodată prea multe cărți, albume, reviste sau filme lansate într-un an. Nici nu te-ai plâns vreodată că ai prea multe canale TV – oricum nu te uiți la mare parte din ele.

“În timpul trimestrului care cuprinde perioada sărbătorilor, baza noastră de dispozitive active a crescut în toate segmentele geografice și avem acum peste 1,5 miliarde [de dispozitive active].”

Netflix e acum în faza în care livrează la două capete: calitate și cantitate. Și a adunat, prin licențiere sau creație, o colecție impresionantă de titluri. Tocmai de aceea am zis că Disney+, apoi HBO Max vor fi principalii rivali. Tot Netflix se mai bucură de un avantaj: notorietate. Dintre toți, Apple e la polul opus: nimeni n-are încredere că va reuși ceva – orice – și are o muncă aproape sisifică de-a produce conținut. Tim Cook, CEO Apple, spune altceva. “În timpul trimestrului care cuprinde perioada sărbătorilor, baza noastră de dispozitive active a crescut în toate segmentele geografice și avem acum peste 1,5 miliarde [de dispozitive]“, a afirmat Cook. E însă responsabilitatea lui să aibă așa declarații optimiste. Cu Apple TV+ e valabil însă un adevăr: când pornești de la zero orice creștere este fenomenală.

Baby Yoda Star Wars Disney
Poate Disney n-a creat niciun hit. Dar l-a dat lumii pe baby Yoda

Bătălia streamingului care (aproape) ocolește România

Aici, unde Europa are granița de Est, situația o să mai fie incertă câțiva ani, poate doi, poate cinci. Ceea ce va duce, parțial, la renașterea unui fenomen: pirateria. Mandalorian e un prim exemplu. A fost lansat pe Disney+, indisponibil la noi, și câțiva oameni cu suflete sensibile s-au îndrăgostit de ochișorii lui baby Yoda și l-au dat jos sau l-au văzut pe unde l-au prins.

În egală măsură, Popcorn Time se va dovedi o platformă mai utilă și mai populară ca niciodată. Nu joacă după regulile acestor giganți, nu ține cont că trebuie să aibă filme în cinema, nu are granițe și, implicit, are toată flexibilitatea necesară. Mai puțin cea legală, dar până acum a fost cel mult un speed bump.

Războiul Netflix v. Apple v. Disney v. Amazon v. HBO v. Ceilalți va face mulți oameni fericiți. Nu vei fi neapărat, ca utilizator final, dar alții și asta ar trebui să ne bucure. Conținutul video va fi mai diversificat ca niciodată, actori, regizori, scenariști, traducători și o mulți de alți oameni vor avea locuri de muncă și bani.

Industria streamingului nu-i una profitabilă doar pentru giganți, ci și pentru toți ceilalți din industrii conexe, de la Panasonic care are, în sfârșit, o cameră acceptată de Netflix pentru producții, până la șoferii care vor căra echipamente și oameni pentru producțiile acestor companii.

Estimarea mea e că din 2020 încolo nu va mai exista nicio producție legendară. Nu va mai exista ceva de tipul Friends, Seinfeld, Apocalypse Now, Citizen Kane sau chiar o serie ca Avengers. Acestea toate au existat, pentru că nimeni n-a știut ce vrea publicul cu adevărat, dar creatorii lor au știut ce mesaj vor să transmită. Legat de Avengers, poți compara primul Iron Man cu Endgame și diferențele sunt notabile.

E important pentru platforme ca Netflix sau Disney+ să știe ce vor să vadă clienții lor, dar nu vor ști cu adevărat ce devine legendar. Când știi ce vrea publicul, ajungi să creezi un mix care prinde pe moment. Giganți de tipul acesta nu sunt însă în curse pe termen lung, sunt în cursa înarmării cu conținut, abonați și minute vizionate.

Pe fondul acestei întrecerii a giganților și miliardelor, e foarte posibil ca oameni implicați în crearea producțiilor pentru astfel de platforme să câștige suficienți bani cât să-și facă nebunia: acel film, acel serial, chiar și acel documentar care să te pună în cap. Sau cel puțin asta e speranța mea. Până când vor fi mai clare lucrurile, te poți bucura în continuare de ce-i accesibil în România, de la Netflix și HBO până la torrenți.