Regulamentul GDPR, care a intrat în vigoare acum aproape doi ani, a adus deja o mulțime de amenzi celor care nu au grijă de datele personale ale utilizatorilor.

Regulamentul general privind protecția datelor, pe care cu toții îl numim GDPR, ca să fie mai scurt și mai simplu, a intrat în vigoare în urmă cu un an și opt luni. La vremea respectivă, întregul internet vuia despre ce o să se schimbe și cum și cât de grozavă o să fie lumea după ce avem GDPR. 20 de luni mai târziu, treaba arată oarecum promițător, dar știm sigur că se poate și mai bine.

E cert că mulți încă nu știu cum funcționează GDPR, dar neștiința legii nu e o scuză în fața sancțiunilor. Mai amuzant, sau poate trist, depinde cum vrei să pui problema, este că unii încearcă să ascundă diverse în spatele acestui regulament de protecție a datelor, invocându-l pentru a nu publica informații sensibile despre mișmașuri făcute cu unii și cu alții.

Conform unui raport publicat recent de firma de avocatură DLA Piper, amenzile date până acum în baza GDPR se ridică la 114 milioane de euro. De asemenea, raportul mai arată că în cele 20 de luni scurse de la intrarea în vigoare a GDPR, au fost raportate peste 160.000 de breșe de securitate, majoritatea în Marea Britanie, Germania și Olanda.

Prin intermediul GDPR, companiile pot primi amenzi de până la 4% din veniturile globale anuale. Până acum, însă, cea mai mare amendă primită de o companie a încasato Google, pentru lipsa transparenței. Aceștia au primit o amendă de 50 de milioane de euro, sau 57 de milioane de dolari. Dacă suma ți se pare amețitoare, putem să o punem în context astfel: compania-mamă a Google, Alphabet, are în prezent valoarea de 1 trilion de dolari.

Recordul ar putea fi depășit de o amendă pe care ar putea să o primească IAG, ce deține British Airways. Aceștia riscă o amendă de 238 de milioane de dolari.